Waar bestaat een goede online marketing strategie uit?

Auteur Simeon Mast

Veel marketingmanagers en bedrijfseigenaren lopen er tegenaan: hoe ontwikkel je een goede online marketing strategie? Herken jij dit probleem ook? Dan ben je zeker niet de enige. Vaak zien we dat een online marketing strategie best aardig ontwikkeld wordt maar de kop en staart mist. Te vaak zien we bedrijven die bijvoorbeeld gaan adverteren in Google omdat ze dit enkel een goed idee lijkt, zonder dat hier een specifiek doel aan gekoppeld is. Daarnaast zijn er ook genoeg bedrijven die wel een doelstelling hebben maar deze is bijvoorbeeld niet SMART(I) of veel te ambitieus. Een goede online marketingstrategie ontwikkelen is dus best lastig maar zeker niet onmogelijk. Hoewel er geen eenduidig antwoord op de vraag is, geven we je graag een aantal tips en tricks bij het ontwikkelen van een goede online marketing strategie.

Terug naar de basis!

Voordat we de diepte in duiken over de mogelijkheden die je toe kunt passen bij je online strategie, is het goed om eerst even te verduidelijken wat een online marketing strategie is. Hier wordt nog weleens verkeerd over gedacht. Een online strategie is niet een aantal kanalen bij elkaar zoeken en hier een plan van maken. Een online marketing strategie vloeit voort uit doelstellingen en kpi’s. Stel je voor dat je de omzet op een bepaalde productcategorie met 20% wilt laten groeien, dan ga je vanuit daar onderzoeken wat hiervoor nodig is. Moeten we hiervoor eerst zorgen voor meer naamsbekendheid? Of moeten we direct gaan adverteren in zoekmachines? Dit is de vraag waar je antwoord op gaat geven door middel van je doelstelling. Het plan wat hierop volgt bestaat uit de kanalenmix, een forecast en een goede planning. Hier later meer over!

Analyseer de markt en je eigen data

Begin altijd het met analyseren van de markt en de data die je hebt opgebouwd de laatste maanden en jaren. Waar ligt nog ruimte? Zijn er bepaalde ontwikkelingen in de markt of maatschappij? Wellicht een opendeur, maar als je vorig jaar als zonnepanelenleverancier de energieprijzen ontwikkeling niet in de gaten had gehouden dan had je doelstelling waarschijnlijk niet ambitieus genoeg geweest. Daarnaast kun je wat betreft data veel informatie halen uit tools als Google Analytics & Google Trends. Hulp nodig om naar de juiste metrics te kijken? Neem dan zeker contact met ons op, onze specialisten maken je graag wegwijs in de vernieuwde tool van Google!

Ken je doelgroep

Naast het analyseren van je eigen data en de markt, houd je altijd de doelgroep in je gedachte en neem je deze mee. Waar hebben ze behoefte aan? Wat zijn de pijnpunten? Welk probleem hebben ze en hoe los ik dat op? Dit zijn zomaar een aantal vragen die je moet beantwoorden wanneer je onderzoek doet naar je doelgroep. Doe dit daarnaast regelmatig, de markt kan namelijk snel veranderen. Het kan namelijk voorkomen dat wat je een paar maanden geleden concludeerde nu niet meer relevant is.

Onmisbaar: de customer journey

Heb je de juiste KPI’s opgesteld en kan je dus aan de slag met een gedegen online marketing strategie? Haal dan de customer journey erbij! Aan de hand hiervan kun je bepalen bij welk touchepoint je de doelgroep een bepaalde boodschap wilt laten zien. De customer journey zet je in veel gevallen om naar een funnel of model, bijvoorbeeld het See, Think, Do, Care model. Hierdoor kun je alle touchepoints in de funnel plaatsen in één van de fases.

Kies de juiste kanalen!

Als je alles goed hebt voorbereid, is het tijd om de juiste kanalen te kiezen. Waarschijnlijk weet je na het beantwoorden van bovenstaande vragen waar je doelgroep zich bevind en welke kanalen ze gebruiken. Nu kun je de kanalen per onderdeel beoordelen.

SEO en SEA

In veel online marketingstrategieën kom je SEO en SEA tegen. Logisch, aangezien deze kanalen zich vaak richten op het beslismoment in de customer journey. Stel je voor dat je bureaustoelen verkoopt van het met X. Dan wil je natuurlijk zichtbaar zijn wanneer iemand zoekt op: bureaustoel merk X kopen. In veel gevallen kies je er dan voor om te adverteren en ervoor te zorgen dat je zichtbaar bent in deze fase. Vergeet echter niet dat SEA en SEO veel meer inhouden dan enkel zichtbaar zijn bij het beslismoment. Zo kun je met SEO via een blog of kennisbank ook al mensen bereiken wanneer ze zich in de fase bevinden wanneer de doelgroep zich oriënteert. Daarbij kun je via YouTube Ads en Display ads de doelgroep ook al bereiken om brand awarness te creëren. Kortom: SEO en SEA kun je eigenlijk verdeelt over bijna de gehele customer journey inzetten. Wij kijken en denken hier natuurlijk graag in mee.

Brand awareness kan eigenlijk niet ontbreken in je online marketing strategie

Brand awareness creëren? Dan moeten we zeker iets doen met social media advertising. Dit is een gedachte die bij veel ondernemers en marketeers speelt. Niet geheel onterecht, met de targetingsmogelijkheden van diverse social media platforms kun je heel gericht jouw doelgroep bereiken. Het verschil is hier wel vaak dat jij bepaalt dat de doelgroep een advertentie ziet en ze op dat moment in veel gevallen niet zelf aan het zoeken zijn naar jouw product of dienst. In veel gevallen kies je daarom voor andere KPI’s bij social media advertising dan bij bijvoorbeeld SEA. Houd hier ook rekening mee met je online marketing strategie! Vaak levert brand awareness op het eerste gezicht niet meer op dan naamsbekendheid of bereik. Desondanks zal je na het uitwerken van een zorgvuldige strategie en het uitvoeren hiervan merken dat naar verloop van tijd de interesse in jouw bedrijf en product zal toenemen. Houd dit dus altijd in je achterhoofd en beoordeel een awareness strategie niet op 2 maanden maar geef deze minstens een halfjaar de tijd.

Verkeer en merkbekendheid alleen is niet genoeg

Naast de bekendere kanalen zien we in veel gevallen dat er enkel naar verkeer wordt gekeken of aan merkbekendheid. Echter levert dit in de basis nog niet direct iets op. Wanneer je doelgroep op jouw website of webshop komt is het van belang dat de behoefte direct bediend wordt. Conversie optimalisatie is daarom iets wat in een goede online marketing strategie eigenlijk niet mag ontbreken. Dit kan laagdrempelig door bijvoorbeeld onze conversie optimalisatie checklist langs je website of bepaalde pagina’s te behalen. Hier haal je veelal veel verbeterpunten uit de website waar je direct mee aan de slag kunt. Een mooie vervolgstap hierin is om echt te starten met a/b testen, gebruikersonderzoeken enzovoort.

Planning en forecast

Wanneer je de juiste kanalen hebt gekozen is het van belang dat er een duidelijke planning komt en hierbij ook de ‘gevaren’ in kaart gebracht worden. Je kan een heel mooi plan hebben, maar onderzoek ook welke obstakels je kunt tegenkomen en hoe je deze op kunt lossen. Wanneer je dit goed in kaart hebt gebracht kun je een realistische planning maken. Probeer daarnaast de conclusies die je hebt getrokken te verwerken in een prognose en realistische doelstellingen. Houd uiteraard een vinger aan de pols wanneer je van start gaat.

Aan de slag met je online marketingstrategie

Wanneer je de online strategie daadwerkelijk gaat uitvoeren en je campagnes live gaan, is het belangrijk om meerdere meetpunten in te bouwen. Houd altijd rekening met een leerperiode. Afhankelijk van de kanalen die je inzet zal deze in veel gevallen variëren van 2-4 weken. Daarna kun je aan de slag met optimalisaties, het testen van verschillende creatives en ga zo maar door. Een advies is om daarna ieder kwartaal de online marketing strategie kritisch tegen het licht te houden. Zijn we nog op de juiste weg? Is de forecast die we hebben opgesteld realistisch gebleken? Staan alle neuzen nog dezelfde kant op? Zijn er veranderingen in de markt opgetreden? Dit zijn allemaal vragen die je wat ons betreft ieder kwartaal tegen het licht moet houden.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van een goede online marketing strategie? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee en ontwikkelen een strategie op basis van jouw doelstellingen en doelgroep.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL