Wat is de Google Adwords Kwaliteitsscore?

Auteur Lars Maat

Stel, je bent op zoek naar een sportschool in jouw woonplaats. Je gaat naar Google (want dat doet 98% van de mensen die iets zoekt!) en typt in: ‘Sportschool in Rotterdam’. Je krijgt een aantal resultaten in beeld met bovenaan de bekende Google Advertenties. De bovenste advertentie valt je echter op want die gaat over autobanden: ‘Op zoek naar winterbanden voor je auto? Kom naar de Winterbanden specialist!’. Irritant toch? Want je zocht helemaal niet naar autobanden, dus wil je die resultaten ook helemaal niet zien! Gelukkig heeft Google hier een systeem voor ontworpen om te voorkomen dat site-eigenaren overal op kunnen adverteren. Dit systeem werkt met de zogenaamde ‘Kwaliteitsscore’.

Wat is de Google Kwaliteitsscore?

Als je gaat adverteren in Google Adwords vul je onder meer een website, een aantal advertenties en een aantal zoekwoorden in. Google berekent vervolgens voor ieder zoekwoord hoe relevant dat zoekwoord is voor jouw advertentie en website. Ieder zoekwoord krijgt dan een cijfer tussen de 1 en de 10: de Kwaliteitsscore. Hoe hoger je Kwaliteittsscore is, hoe relevanter Google denkt dat je bent voor dat zoekwoord.

Waarom is de Google Kwaliteitsscore belangrijk?

Op het moment dat jouw zoekwoorden een 1 scoren als Kwaliteittsscore, zal Google jouw advertenties nooit vertonen. Want blijkbaar ben je niet relevant genoeg, voor dat wat de personen aan het zoeken zijn. Google wil alleen relevante informatie tonen aan de zoekers. En dat is maar goed ook; anders zou iedereen van Google afstappen.

Wat zijn de gevolgen van een hoge of lage Kwaliteittsscore?

Jouw Kwaliteitsscore bepaalt uiteindelijk of Google je gaat vertonen zodra iemand zoekt. Dus een te lage Kwaliteittsscore zorgt voor géén enkele  vertoning. Maar een hoge Kwaliteitsscore zorgt juist weer voor een grote kans op vertoning. Sterker nog; met een hoge Kwaliteitsscore zal je ook hoger met je advertentie in beeld komen. Daarnaast, en dat is voor veel bedrijven het belangrijkste, zijn de kosten per klik lager bij een goede Kwaliteitsscore. Dus als jij als adverteerder alles op alles zet om een hoge Kwaliteitsscore te behalen, beloont Google je met minder kosten per klik.

Hoe beïnvloed je de Google Kwaliteitsscore?

Als adverteerder kan je een paar tips/trucs toepassen om de Kwaliteitsscore zo optimaal mogelijk te krijgen:

  • Zorg voor een relevante landingspagina bij ieder zoekwoord
  • Zorg dat je zoekwoorden relevant zijn voor de advertentie
  • Gebruik uitsluitingszoekwoorden
Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL