ONTDEK DE MOGELIJKHEDEN VAN GOOGLE ADWORDS SCRIPTS

Auteur Lars Maat

Hoe goed je jouw Google AdWords campagnes ook laat renderen, er zijn een aantal zaken waar je simpelweg niet of nauwelijks achter kunt komen. Bijvoorbeeld wat de vorderingen zijn van je kwaliteitsscore. De afgelopende weken zijn we bij Maatwerk Online achter de schermen flink bezig geweest. We hebben een aantal optimalisaties aangebracht in hoe we de lopende Google AdWords campagnes voor onze klanten kunnen monitoren en optimaliseren. Met de zogenaamde Google AdWords Scripts zien we nu o.a.:

  • Hoe de kwalteitsscore zich per zoekwoord, adgroup en campagne ontwikkelt
  • Of er landingspagina’s staan ingesteld die een bepaalde error geven (bijvoorbeeld omdat de pagina niet werkt)

Op deze manier heeft Maatwerk Online een mooie tool in handen om de lopende campagnes realtime te monitoren en actie te ondernemen op de onderdelen die aandacht nodig hebben.

First things first: wat is de kwaliteitsscore ook alweer?

Google AdWords geeft ieder zoekwoord waarmee je wilt adverteren een score tussen de 1 en de 10. Dit heet de kwaliteitsscore. Hoe hoger die score, hoe beter. Deze score bepaalt voornamelijk, in combinatie met je biedingen, de plek van je advertentiepositie in Google. Let op; deze score wordt constant berekend zodra iemand zoekt op jouw zoekwoorden. Het is een proces dat nooit stopt. Je achterhaalt je (huidige) kwaliteitsscore door in Google AdWords met je muis op het tekstballonnetje te gaan staan in de ‘status’ kolom:

Kwaliteitsscore in Google AdWords

In bovenstaand voorbeeld zie je dat de huidige score 6 is. En je ziet ook gelijk op welke punten de kwaliteitsscore wordt berekend:

  • De verwachte klikfrequentie
  • De advertentie relevantie
  • De ervaring op de bestemmingspagina (landingspagina)

Het is dus de kunst om deze score zo hoog mogelijk te krijgen en te houden.

Stel nou, dat je deze score realtime kunt monitoren?

Dat zou nog eens handig zijn toch? Guess what: you can! We hebben bij Maatwerk Online toegang tot geavanceerde Google AdWords Scripts die op ieder gewenst moment je kwaliteitsscores uitrekent en laat zien. Zie onderstaand voorbeeld:

Kwaliteitsscore van Google AdWords uitgewerkt via Scripts

Hier zie je hoe de zogenaamde ‘impression weighted’ kwaliteitsscore zich ontwikkeld naarmate de tijd vordert. Hier zie je ook mooi dat het werk dat we constant doen om de campagne te optimaliseren dus terug wordt betaald in een betere kwaliteitsscore; er is tenslotte een stijgende lijn! Overigens zijn die vorderingen ook mooi te zien als je de data los bekijkt op zoekwoord niveau:

Kwaliteitsscore achterhalen in Excel

Hier zie je mooi wat de resultaten zijn van het optimaliseer werk: je ziet de kwaliteitsscore stijgen gedurende de tijd toeneemt. De kunst van data is echter om ook daadwerkelijk iets met die data te doen. Hartstikke leuk hoor zulke grafiekjes. Maar wat gaan we hier nou mee doen?

Maar wat als je niet alleen kunt monitoren maar ook echt actiepunten kunt achterhalen?

We hebben ook een AdWords script die per onderdeel van de kwaliteitsscore (weet je nog? De verwachte CTR, advertentierelevantie en ervaring op de bestemmingspagina) aangeeft waar nog winst te behalen is. En daar kan je natuurlijk heel mooi op inhaken!

Hoe de kwaliteitsscore te verbeteren?

Hier zie je bijvoorbeeld dat het onderste zoekwoord een score heeft van een 6. En dat vooral de zogenaamde ‘Creative Quality Score’ verbeterd dient te worden. Die is namelijk ‘below average’. Nu weet je dus dat je hier met de advertentieteksten aan de gang moet gaan.

Samengevat: wat is het voordeel hiervan?

Met deze tool is het dus veel makkelijker om je campagne nog rendabeler te maken. Kort samengevat:

  1. Je achterhaalt op zoekwoordniveau waar eventuele verbeterpunten liggen
  2. Je gaat met die punten aan de gang
  3. En je monitort wat het resultaat daarvan is

Uiteraard komt er meer bekijken. Het is niet zo dat als je straks al je kwaliteitsscores ziet stijgen dat de campagnes automatisch beter gaan renderen. Maar je fundament is dan wel een stuk sterker. En in principe zouden je kosten per klik en wellicht zelfs je kosten per conversie hiermee moeten afnemen (uitgaande van gelijke andere voorwaarden). Kortom: een ideale tool om de AdWords campagnes te optimaliseren.

Wil je op de hoogte blijven van de blogs van Maatwerk Online? Geef je dan op voor de nieuwsbrief (1x per maand).

We zouden het op prijs stellen als je dit artikel deelt met je netwerk.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL