MAATWERK ONLINE AANWEZIG BIJ GOOGLE PARTNER SUMMIT 2017 IN NEW YORK

Auteur Lars Maat
Google Partner Summit 2017

Eens in het jaar bestaat de mogelijkheid dat je als Google Premier Partner wordt uitgenodigd om naar het jaarlijkse Google Partner Summit te komen; hét event waar Google de laatste innovaties en geheimen over AdWords presenteert. Dit jaar vond de Summit plaats in New York en guess what: wij waren erbij! Naast het feit dat het een super inspirerende dag was met andere AdWords vakidioten van over de hele wereld (1000 mensen uit 63 verschillende landen), kondigde Google aardig wat vernieuwingen aan. Helaas kunnen we niet alles online delen vanwege de geheimhoudingsverklaring die we moesten tekenen, maar we zetten de belangrijkste bevindingen op een rij:

We starten met de open deuren van dit jaar…

… die overigens bij veel bedrijven nog steeds fout gaan. De gehele dag is er gehamerd op het feit dat de huidige consument snelheid belangrijk vindt. Maar liefst 53% van jouw mobiele websitebezoekers, verlaat de site als die niet binnen 3 seconden geladen is. Iedere seconde dat het langer duurt, zorgt voor een daling van 20% in online aanmeldingen/verkopen op jouw site. Maar ook: of een mobiele pagina in 1 seconde laadt of in 10 seconden resulteert in een verschil van 135% in bouncepercentage! Zeg eens eerlijk: dit wist je toch al? Helaas zien we dat het nog steeds niet overal goed geregeld is. Tijd om in actie te komen!

De nieuwe AdWords mogelijkheden

Onlangs heeft Google een nieuwe interface gelanceerd voor Google AdWords. Daar is al veel over geschreven door vaksites als Frankwatching en Marketingfacts. Tot nu toe vinden wij het nog niet heel erg prettig werken (en met ons vele anderen!) Toch moetne we binnenkort aan geloven. In New York waren meerdere Google medewerkers aanwezig om de nieuwe interface uit te leggen. We zetten een aantal innovaties voor je op een rijtje (let op: sommige van onderstaande punten zijn zo nieuwe dat ze nog niet zichtbaar zijn):

Video editor

Binnen het AdWords programma komt straks een eigen video editor waarmee het voor adverteerders makkelijker is om videobestanden zelf aan te passen zodat je ermee kunt adverteren.

Mobile Experience Hub

AdWords checkt in de Mobile Experience Hub hoe jouw mobiele sitebezoekers de landingspagina ervaren. Een slechte ervaring hier kan resulteren in een lagere kwaliteitsscore en dus hogere kosten per klik.

In-market audiences voor zoekcampagnes

Voor display campagnes bestaat er al jaren de mogelijkheid om de ads los te laten op zogenaamde in-market audiences. Dit zijn in de ogen van Google mensen waarbij een grote kans bestaat dat ze willen converteren (kopen). Binnenkort kan je dit ook in zoekcampagnes toepassen. Deze doelgroepen worden overigens gemaakt via machine learning.

Youtube Insights voor zoekcampagnes

Het is binnenkort ook mogelijk om mensen die een video van je Youtube kanaal hebben bekeken, te (re)targetten met (andere) advertenties in een zoekcampagne.

Offline winkelbezoeken doormeten

Deze optie zien we al in diverse accounts terugkomen; het doormeten van offline conversies. Super handig uiteraard! Stel dat jij een webshop hebt maar ook een fysieke locatie. Dan bestaat de kans dat mensen via je advertenties op je site komen en besluiten om in je vestiging hun aankoop te doen. Dit is straks allemaal door te meten.

Store visit tracking

Similar audiences voor zoekcampagnes

Nog een functionaliteit die al bestaat in display campagnes maar nu ook naar zoekcampagnes komt: similar audiences. Het is straks mogelijk om je klantenbestand bij Google te uploaden waarna Google checkt welke overeenkomsten die klanten hebben. Vervolgens maakt Google een vergelijkbare (similar) doelgroep (audience) waar jij dan los op kan adverteren.

Video ad sequence

Wellicht een beetje gejat van Facebook maar hé, ons hoor je niet klagen! Bij ad sequence is het mogelijk om meerdere video’s op een doelgroep te targetten met een bepaalde volgorde waarin de mensen de video’s zien. Stel dat jij video 1 voor 50% hebt bekeken, dan kom je in aanmerking om video 2 te zien, etc.

Diverse Shopping toevoegingen

Er zijn meerdere toevoegingen voor Shopping aangekondigd. Twee sprongen er bij ons direct uit:

  • Shopping local inventory ads komen beschikbaar in Google My Business
  • Shopping local inventory ads komen beschikbaar in displaycampagnes

Nieuwe inzichten op diverse gebieden

Naast het feit dat Google vele nieuwe mogelijkheden/functies met ons heeft gedeeld, zijn we bovenal geïnspireerd geraakt. Vooral op het gebied van attributie hebben we nieuwe inzichten gekregen waarmee we aan de slag gaan. Maatwerk Online wilt meer en meer de complete funnel in kaart brengen die nieuwe klanten online afleggen, vóór de conversie op de website van onze klant plaatsvindt. Hier komen we snel op terug!

Op naar het volgende Google Premier Partner Summit en we zijn stiekem al benieuwd naar de locatie!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL